مقالات

خواص ترنجبین موجود در گز اصفهان چیست؟

خواص ترنجبین موجود در گز اصفهان چیست؟ گز کرمانی

ترکیبات ترنجبین

شیرینی موجود در ترنجبین نه تنها برای سلامت دندان مضر نیست بلکه به جلوگیری از پوسیدگی آن ها کمک می کند. این ماده، سرشار از مقادیر بالای آهن (ماده‌ی ضروری برای تشکیل هموگلوبین خون)، مس (ماده‌ی ضروری برای رشد و حفظ استخوان، تولید سلول های قرمز خون، متابولیسم چربی)، روی (ماده‌ی ضروری در تولید استخوان، ترمیم زخم، پاسخ های رفتاری و نیز عنصری مهم در درمان عفونت های ویروسی، بزرگ شدن غده ی پروستات، آرتریت روماتوئید، آکنه، اگزما و کاهش استرس) و سلنیوم (یک آنتی اکسیدان قوی و ضروری جهت عملکرد طبیعی تیروئید، مغز و متابولیسم) است.

موارد مصرف ترنجبین در طب مدرن

در منابع علمی، اثرات متعدد ترنجبین بخوبی نشان داده شده اند. در اینجا به اختصار به معرفی این اثرات پرداخته می شود:

. بهبود عملکرد سیستم ایمنی

. بیماری های مزمن کلیوی

. زردی نوزادان:
ترنجبین در درمان زردی نوزادان بسیار موثر است. یک قاشق مرباخوری شربت ترنجبین را در یک استکان آب جوشاند‌ه‌ی ولرم شده حل کنید. این محلول را به مرور در طی روز به نوزاد بدهید. مصرف این ترکیب می‌بایست تا زمانی ادامه یابد که کودک دچار اسهال بسیار خفیف گردد. در این صورت مصرف را موقتا قطع نمائید. پس از رفع اسهال مجدد مصرف ترکیب را شروع کنید. این روند تا ۴۰ روز ادامه یابد.

. دیابت

. ملین:
ترنجبین به کاهش یبوست کمک می کند. یک و نیم قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی شعله قرار دهید و به محض مشاهده‌ی اولین جوش آن را از روی شعله بردارید (با جوش خوردن بیشتر، این مخلوط تلخ خواهد شد). سپس یک و نیم قاشق غذاخوری ترنجبین را به این مخلوط اضافه کنید و آن را میل نمائید. این ترکیب را دو بار در روز مصرف نمائید تا زمانی که یبوست بر طرف شود.

. یبوست بارداری

. کم خونی فقر آهن

. ضد سرفه‌ی خشک

موارد مصرف ترنجبین در طب سنتی

در طب سنتی، ترنجبین به عنوان ماده‌ی کاهنده‌ی صفرا و بلغم معرفی می شود. براساس یافته های طب سنتی، این ماده‌ی مغذی تاثیرات متعددی بر سیستم های مختلف بدن دارد که در اینجا به اختصار به ذکر این موارد می پردازیم:

. سیستم گوارش

. کاهش تهوع و استفراغ

. تقویت کننده‌ی معده و روده

. ضد عفونی کننده و ضد میکروب دستگاه گوارش
ترکیب ترنجبین با فلوس خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد. برای دستیابی به این خاصیت ابتدا با استفاده از یک سیخ باریک محتویات داخل فلوس را جدا کنید و این محتویات را مانند چای دم کنید. سپس یک و نیم قاشق غذاخوری شربت ترنجبین به این محلول اضافه کنید. توجه نمائید مصرف این ترکیب برای افراد باردار ممنوع است.

. پاک سازی کبد

. سیستم ادراری: ترنجبین ماده ای ادرارآور است.

دفع سنگ کلیه و مثانه: ترکیب ترنجبین و خاکشیر برای دفع سنگ کلیه توصیه می شود. یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک و نیم قاشق غذاخوری شربت ترنجبین در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید، چند دقیقه صبر کنید تا محلول ولرم شود، سپس آن را میل نمایید. این ترکیب را دو بار در روز، یک بار صبح ناشتا و یک بار عصر مصرف کنید.

. سیستم تنفس: ترنجبین ماده ای خلط آور است و برای سرفه و سینه درد توصیه می شود.

. پوست و مو: ترنجبین برای آکنه، اگزما، کهیر و شوره‌ی سر توصیه می شود.

. رفع لک پوست: برای بهبود لک های پوستی یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک و نیم قاشق غذاخوری شربت ترنجبین مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در روز، یک بار صبح ناشتا و یک بار عصر به مدت سه هفته مصرف کنید.

. کاهش تب

. کاهش اسپاسم و التهاب

. رفع تشنگی: جهت رفع تشنگی ترکیب خاکشیر و ترنجبین توصیه می شود. کاهش تشنگی با ترکیب خاکشیر و ترنجبین.

رفع تشنگی: جهت رفع تشنگی ترکیب تخم شربتی و ترنجبین توصیه می شود.

. رفع بوی بد دهان: برای رفع بوی بد دهان یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک قاشق غذاخوری شربت ترنجبین مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در روز، یک بار صبح ناشتا و یک بار عصر مصرف کنید.

. اثرات ترنجبین در نوزادان: ترنجبین به بالا بردن سیستم ایمنی، پاک سازی کبد، بالا بردن متابولیسم بدن، افزایش اشتها، جلوگیری از دل پیچه و در نتیجه خواب بهتر نوزادان کمک می کند.

* در افرادی که طبع گرم دارند توصیه می شود همراه با این شربت، عناب جوشانده یا جوشانده‌ی جو استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *