مقالات

گز بیدمشکی کرمانی با طعمی دلپذیر

گز بیدمشکی گز کرمانی

استفاده از بیدمشک (عرق بید مشک) برای دستیابی به یکی از بهترین طعم‌های گز

درختچه بیدمشک

یکی از گل‌های معطر طبیعت گل درختچه بیدمشک است. گل‌های این درختچه که اواخر زمستان تا اوایل بهار می‌شکفند، عطر و بوی خاصی دارد. از قدیم خلال بادام را با گل بیدمشک مخلوط کرده و چند روز نگهداری می‌کردند تا خلال بادام عطر و بوی گل بیدمشک
را به خود جذب کند. و استفاده از آن در انواع گز اصفهان قابلیت به وجود آوردن بهترین طعم گز را دارد.

روش دستیابی به بهترین طعم گز بیدمشکی

برای تولید گز بیدمشکی از خلال‌های معطر به بیدمشک استفاده کرده و می‌کنند.

اطلاعات تکمیلی بیدمشک

برای درج اطلاعات تکمیلی در مورد بیدمشک باید اشاره‌ کنیم که بیدمشک درخت یا درختچه‌ای زینتی است؛ که دارای گل‌های زرد کم‌رنگ بوده و ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد، گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس‌های معطری هستند، گل‌های این گیاه در شمال ایران، اصفهان، کرمان و شیراز می‌روید.

خواص درمانی و گیاهی بیدمشک

بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی، دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.
بیدمشک تقویت‌کننده حاوی ترکیباتی است که باعث می‌شود آرام‌بخش و خواب‌آور باشد. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های:

  • عصبی
  • افسردگی
  • درمان‌های عصبی
  • و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد.

عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و مؤثر است
و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.

معرفی مناطق مهم برداشت گل بیدمشک

1. برزک کاشان

درخت بیدمشک دیر زمانی است که در اطراف باغ‌های میوه و کنار جویبارها و رودخانه‌ها پرورش می‌باید. تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های شهر برزک است. (تولید عرق بیدمشک تا آخر فروردین هر سال ادامه دارد)

تهیه عرق از این گیاه که به شیوه صنعتی و سنتی انجام می‌شود در شهر برزک رونق بسیاری دارد، به‌طوری‌که برزک را به قطب تولید عرق بیدمشک و دیگر عرقیات گیاهی منطقه تبدیل کرده است. حدود یک هزار خانواده برزکی، گل بیدمشک پرورش می‌دهند و درآمد خود را از این راه تأمین می‌نمایند.

برزک کاشان باسابقه‌ای پنج‌هزارساله با جمعیتی بالغ‌بر پنج هزار نفر است. به وسعت دویست هکتار در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس است. در دره بزرگ و پهناوری در حدود ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان و ۶۰ کیلومتری میمه و ۵۵ کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده‌ای قرار دارد که ازیک‌طرف به آزادراه اصفهان – تهران و از سمت دیگر به اتوبان کاشان – قم ختم می‌شود.

برزک با داشتن کاریزها و چشمه‌های خودجوش در کنار رودخانه‌ای قدیمی که در میان روستاها و کشتزارها روان است؛ و در دره‌ای سرسبز، وجود چشمه‌های متعدد و با آب قابل‌توجه که باعث گسترش باغ‌های میوه در طول دره شده است. آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که با برخورداری از عامل‌های متعدد جذب توریست، برزک را به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است.

2. منشاد

در ۲۵ کیلومتری شهر مهریز و از مناطق خوش آب‌وهوای استان یزد محسوب می‌شود. همه‌ساله برداشت گل بیدمشک در سطح کشت بیش از دو هکتار از باغ‌های منشاد از اوایل اسفندماه آغازشده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

در مجموع شش تن گل بیدمشک برداشت می‌شود که از هر کیلو گل بیدمشک، چهار لیتر عرق بیدمشک در کارگاه‌های عرقی جات منشاد استحصال و روانه بازار می‌شود.

در این خصوص، علاوه بر این‌که کشاورزان منشاد گل بیدمشک را برای تهیه عرق به کارگاه‌های عرق‌گیری ارسال می‌کنند. کشاورزان شهرستان‌های ساوه، شیراز، ارومیه، مهریز، تفت و روستاهای اطراف، گل بیدمشک خود را برای تهیه عرق بیدمشک به منشاد حمل می‌کنند.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *